פורום הכרה מתריע: ככה ייעשה לפעיל בדואי המסרב לוותר על זכויותיו


נורי אל-עוקבי

נורי אל-עוקבי

ביום שני בבוקר, ה-22 בפברואר, פלשו שוב כעשרים פועלי הקרן הקיימת בליווי כוח משטרתי, אנשי הסיירת הירוקה, ופקידים רבים לאדמתו של נורי על-עוקבי כדי לקבוע עובדות בשטח. פועלי קק"ל רבים החלו בחפירת בורות שישמשו לנטיעת עצים במקום. כאשר נורי הביע התנגדות, נענה מייד בהודעה של שוטר, שהוא "מעוכב לחקירה" ואינו רשאי למחות ולהתנגד לעבודות שמתבצעות.

נורי אל-עוקבי ידוע במאבקו העקשני להגנת זכויות משפחתו לאדמתה. הוא מתגורר בשטח כבר שנים רבות ולא מוכן לוותר עליו, על אף מאמציה של המדינה להוציא אותו.

ביום חמישי שקדם לכך עוכב נורי בתחנת המשטרה על אותו אישום. כתוצאה מסירובו לחתום על התחייבות להימנע ממכניסה לשטח הוא הובא בפני שופט. בית המשפט קבע שלא היתה שום הצדקה להליך המשטרתי ונורי שוחרר ללא הגבלות. המשטרה משתמשת בסמכות ה"עיכוב לחקירה" בעצם ככלי אכיפה, שנועד לשבור את התנגדותו של נורי אל-עוקבי – והכל בשירות הקרן הקיימת לישראל.

בכך לא הסתיים המסע לשבירת רוחו: ביום שני בלילה, נורי הוטרד ואוים על ידי אנשי "הסיירת הירוקה" שהאשימו אותו באשמת שווא של עקירת נטיעות.

ביום רביעי, 25 בפברואר, נעצר נורי על-ידי משטרת רהט. הוא הועמד לדין בגין הסגת גבול והיזקים. אין היגיון באישומים: מדובר באדמתו שלו – או, גם אם מבקשים לקבל את גירסת המדינה, באדמה שהבעלות עליה שנויה במחלוקת ונתונה בסכסוך אזרחי. אין להכריע בסכסוך כזה על-ידי מעצרו של אדם כמעט בן 70 עם בעיות לב!

בעת כתיבת שורות אלה - יום ראשון, 28 בפברואר - נמצא נורי אל-עוקבי עדיין במעצר עד לדיון שייערך מחר בשחרורו. הצעה לשחרורו בערבות או להחליף את המעצר במעצר-בית נדחתה. אוחדו נגדו 40 עבירות לכאורה של הסגת גבול, היזקים, העלבת עוד ציבור, פגיעה בעובד ציבור וכו'. אין ספק : מנסים לשבור את רוחו של נורי כיוון שהוא משיב מלחמה.

ובינתיים, למרות שתביעת הבעלות של נורי נמצאת בהליכים משפטיים בבית המשפט בבאר שבע, המדינה עושה הכל כדי ליצור עובדות בשטח על ידי העברת הקרקע לידי הקק"ל לשם ייעור. העצים משמשים כאן כדי למנוע עיבוד חקלאי מצד הבדואים - כמכשיר של נישול. כך עושים גם על אדמות נוספות של בעלים בדואים על שטחים נרחבים מאדמות הכפר.

פורום הכרה קורא לעצור את השתלטות המדינה על אדמות אל-עראקיב ולהפסיק לאלתר את עבודות התשתית והנטיעות כל עוד סוגיית הבעלות על האדמות טרם נפתרה.

למרות שבית המשפט התיר את נוכחותו במקום גורמים שונים מנהלים נגדו מסע איומים והפחדות כדי שיסתלק מהמקום. חברים ומזדהים עם מאבקו מוזמנים לטלפן לנורי ולתמוך בו: 054-5465556.

המקרה של נורי אינו יחיד. במקביל מתרחשת הסלמה ביחס המדינה כלפי רכושה של משפחת אלמאלחי באל-עראקיב. משפחת אלמאלחי סולקה מעל אדמתה בכפר אל עראקיב כבר בשנת 1948, וגורשה ל"אזור הסייג"; כיום המשפחה מונה מעל 1000 נפשות, ותביעתם להשבת אדמתם טרם נענתה.

בחודשים האחרונים הקק"ל השלימה עבודות פיתוח של הקרקע ובשבועות האחרונים ביצעה נטיעות מסיביות בהשתתפות כאלף מתנדבים. אחד הבתים ששרדו את הרס הכפר - באיקת אלמאלחי - משמש אתר עליה לרגל של בני המשפחה.

לפני כשבוע קק"ל הציבה במקום שלטים גדולים האוסרים את הכניסה לאדמות. בני אלמאלחי שואלים: לאן מגיעה עזות המצח של השלטונות בדריסת זכויותיהם? פורום הכרה קורא לחבריו ותומכיו להתגייס למאבק הצודק של בני אל עראקיב נגד גזילת אדמתם.


לקריאה נוספת: