קצת לפני שרון חולדאי הולך לישון בביתו בעיר הלבנה, והרבה אחרי שבהה במבט מזוגג בדרישת 'עיר לכולנו' להחריג את ההטבות לסטודנטים מכל רחבי העיר שיסכימו בטוב ליבם לגור בשכונות הדרומיות, נשאלת השאלה מה לעזאזל לא ברור לו?




אפשר לצפות שאחרי תקופה ארוכה בה עיר לכולנו מעלה את נושא דרום העיר ומצוקותיה בפני המועצה ומסבירה את נושא הג'נטריפיקציה והמשמעויות שלה ושל התנהלות העירייה ייקלט משהו. אבל זאת כנראה ציפייה מוגזמת.

לכאורה נראה כי מדובר ביוזמה טובה. העירייה תיתן כסף לסטודנטים שיסכימו לגור בשכונות הדרום. הטבה לסטודנטים זה כבר טוב. עכשיו בואו נפרק את זה: עיריית תל אביב יפו דואגת באדיקות לחבל בהשכלתם של תושבי הדרום, זה מתחיל בזלזול באיכות הלימודים של תלמידי היסודי. להוכחה אחת מיני רבות אפשר לראות את העובדה שרק לאחר שוועד הורים דרומי, שבמשך שנים התלונן על ניהול בית הספר, ובהתאמה על האלימות וההישגים הנמוכים, איים לשבות אם לא יוחלף המנהל, מנהל החינוך בעירייה החליט לפעול ולהחליפו. עד אז זה לא ממש הרעיד את אנשי החינוך בעירייה שלא לומר את מחזיק תיק החינוך – חולדאי.

אז בוא נאמר שאכן הילד או הילדה הצליחו לסיים 6 שנים עם תוצאות סבירות ואז מה? אז זהו, עדיין אין תיכון עיוני בדרום העיר. יש בתי ספר מקצועיים, בית ספר שמצטלם כל כך טוב שמקבל גם אוסקר וזהו בערך. אז שוב ילדי הדרום מסתובבים ברחבי העיר משחרים על פתחי התיכונים התל אביביים וחווים את אותן חוויות שחוו הוריהם לפני עשרים שנה. חוויות של הדרה, קיפוח וזלזול. שום דבר לא השתנה.

ובואו נאמר שחלק מאלו אכן סיימו בגרות מלאה או חלקית והחליטו שלא ייכנעו והולכים ומשלימים בגרות ופסיכומטרי, עכשיו הם גם ניצבים מול בעיה נוספת – העלות הכספית של כל זה, האם העירייה תיקח אחריות על הכישלונות שלה ותסייע במימון כדי שיהפכו לסטודנטים? לא. ברור שלא.

אם כן, התשובה מתחלקת לשלוש: 1. אנחנו (עיריית ת"א) לא טועים אף פעם ולכן אין לנו על מה להתנצל. 2. אמרנו לכם כבר יותר מעשור שהם לא יצליחו או יותר נכון שלא מדובר בחומר לאקדמיה והנה ההוכחה. 3. אלו לא ממש הסטודנטים שאנו רוצים בעיר או באוניברסיטה.

העירייה מעולם לא הסתירה שהיא מעודדת ג'נטריפיקציה, בין אם מנכ"ל העירייה מראה נתונים על ירידת אחוז העניים בעיר כאשר ברור שהירידה נובעת מכך שהם נדחקו ממנה למקומות אחרים, ובין אם אידיוט זה או אחר מחליט להתעלם מכך שהסיוע יעודד אוכלוסיות חזקות יותר ובאופן טבעי יחליש את המוחלשים עוד יותר.

הקו, שמובילים הנהלת העירייה, ראש העירייה ולצערי גם כמה מחברי המועצה, שנשלחו על ידי תושבי השכונות אבל הריפוד הקואליציוני מחק להם את היושרה, הוא קו המניח כי הבעיה בשכונות הם תושביה ולכן יש להשקיע באחרים שיבואו ויצילו אותן.

הם מסרבים להודות שהמכשול בשכונות הדרום הוא לא התושבים אלא העוני והדיכוי וחוסר הנגישות לאמצעים ואולי כדאי להודות שהמכשול הגדול ביותר שיש לתושבי ותושבות הדרום הוא ראש עירייה מנותק שלא מבין ובעיקר לא רוצה להבין על מה תושבי הדרום מלינים ואיך ניתן להפסיק את סבלם.

אני לא חושבת שגם אם חולדאי היה גר בדרום העיר הוא היה מצליח להבין, אבל העובדה שנהג המטוסים החליט להחנות את הכלי ישר בצפון בהחלט תרמה למבטו החיצוני, המתנשא, והמנותק מהעיר השחורה. והאמת, אחרי למעלה מעשור אין תקווה כבר שהוא יצליח להבין באמת אי פעם.


קראו עוד: חופשיים ושנאת חרדים