עיריית תל-אביב ועיריית בית-שאן חתמו השבוע על הסכם ערים תאומות רעות וירטואלי. במקביל, ואולי ללא תיאום, הצליחו ראשי עירייה אטומים לגרום לפינוי של תושבי העיר ממקום מחאתם על מצוקת הדיור. בגן התקווה בשכונת התקווה פירקה העיריה מאהל של שלוש משפחות מחוסרות דיור, ובבית שאן עשו אותו דבר למשפחה אחת עם חמישה ילדים.

מחאה בבית שאן

הרשויות העירוניות ממהרות להתלונן על חוסר סמכויות אל מול המדינה ולכן גם על חוסר יכולת לסייע לתושבים. הדבר בא לידי ביטוי למשל בהימנעות מאכיפת חוקים על ידי מפקחים עירוניים. בישיבת מועצת העיר ביום שני האחרון טען רון חולדאי, כי הוא לא יכול לטפל בבעיות רעש כגון צופרי מכוניות מאחר שהפקחים שלו נטולי סמכויות מול המדינה. לא נראה היה שיש רצון שסמכויות אכיפה אלו יעברו לעירייה. אולי משום שכאשר יש לעירייה סמכות למנוע רעש של שיפוצים למשל, היא נוטה לאפשר אותם אף מעבר לשעות המקובלות. זה עלה לה 3,000 שקל.

במקרה של התמודדות עם בעיות דיור, יש לרשות העירונית סמכויות די רחבות. חברת חלמיש בתל אביב יפו וחברת עמידר בבית שאן אמורות להיות מענה לתושבי העיר חסרי הבית. אם חיזר היה מגיע לישראל והיה בודק את פועלן, הוא ודאי היה מגיע למסקנה, שבמקום חברות משכנות מדובר בבעצם חברות מפנות, שעושות זאת בתיאום ראוי להערכה עם כל שאר גורמי האכיפה.

בבית-שאן הקימה משפחת זוהר מאהל מחאה מול בית העירייה, במחאה על פינויה מביתם זה 16 שנה. לפני יומיים דאגה העיריה שיפרקו להם את המאהל ויסלקו אותם מהמקום, כי זה הפריע למנוחתו של היושב במרומי עיריית בית-שאן. די במקביל היושב במרומי עיריית תל-אביב החליט, שמספיק למחאות במאהל בגן התקווה ודאג שיפרקו את המאהל שהקימו שלוש המשפחות.

כאן אמורות היו החברות העירוניות, חלמיש ועמידר, לפעול ולדאוג לדיור ציבורי, כי מה לעשות - זה הייעוד שלהן. אז זהו, שלא. מסתבר שמה שהן עושות ממש טוב זה להוציא אנשים מבתיהן – אבל התהליך ההפוך הוא קצת יותר קשה. בבית שאן יד אחת של עמידר פינתה, יד שניה של הרווחה שלחה את המשפחה לשכור דירה רגילה ברחבי העיר - עם מימון לשלושה חודשים בלבד.

חלמיש בתל אביב יכולה להצטרף לחברות ההובלה הפרטיות (אולי "הקיבוצניקים"? חולדאי בטח יאהב את השם) מבחינת יכולתה לפנות משפחות מחוסרות דיור. השבוע האימפוטנציה העירונית בסיוע למשפחות מחוסרות דיור באה לידי ביטוי בסילוקן של אותן משפחות ממפלטן האחרון – אוהל בגן ציבורי.

כשרוצים, מסתבר שיש סמכויות. השאלה, מה רוצים. בבית שאן רצו לזרוק את משפחת זוהר מביתם מזה 16 שנים, ואם פירוש דבר שימנעו מהם את זכותם למחות ויזרקו לעברם הערות מאיימות לגבי הילדים – אז אין שום בעיה. ואם צריך, כפי שעיריית בית שאן הוכיחה, אפילו יכניסו את האב למעצר.

ממש כל הכבוד לרון חולדאי ולג'קי לוי. אולי כדאי שיארגנו איזה כנס ערים מפונפן עם קייטרינג יוקרתי, "כנס ערים מפנות", שם יחלקו פרסים בתחרות "כמה משפחות פינינו השנה?"

דירה להשכיר

נראה לי שחולדאי לוקח. סתם תחושה.

לעיריית תל אביב יפו יש אתר אינטרנט, שכאשר אינו נופל כי מרקורי בנסיגה או עקב מתקפת האקרים בינלאומית, הוא מכיל לעיתים פניני מידע יקרות מפז. מסתבר שבגן התקווה, ממנו סילקו את המשפחות, נערך פרויקט בשם "גן קסום" בו מעלים הצגות על פי ספרים.

ההצגה הראשונה שהועלתה היא דירה להשכיר.