הישג חשוב למאבק ביפו

הפגנה נגד נישול והריסות בתים, יפו, יולי 2007

מאבק תושבי יפו נגד ההתנחלות והנישול השיג הישג חשוב אך חלקי: מינהל מקרקעי ישראל ביטל בעקבות לחץ התושבים את חלקו השני של המכרז על על אדמות 'שוק האתרוג' - בלב ליבה של שכונת עג'מי. בחלקו הראשון של המכרז (על החלקה הסמוכה) זכתה בחודש שעבר חברת באמונה - קבוצת מתנחלים בראשותו של ישראל זעירא, אשר הצהירה כי בכוונתה לבנות במקום עשרות יחידות דיור עבור מתנחלים דתיים-לאומיים. המאבק איחד את כלל הכוחות הפוליטיים ביפו; מאבקם העקשני של פעילות ופעילי הוועדה העממית להגנה על זכות הדיור והאדמה תרם לכך תרומה חיונית.

בתגובה ללחץ הציבורי התערב לראשונה ראש העיריה, מר רון חולדאי, ושלח מכתב למנהל מקרקעי ישראל ובו דרש לבטל את המכרז על "אחת מיתרות הקרקע האחרונות בשכונת עג'מי". לאחר שנים של התנכרות הצהיר עתה ראש העיריה במכתבו, כי "ראוי לשריין את המקום למען פרויקט למשפחות צעירות מבני הקהילה הערבית המקומית, המתקשות למצוא דיור מתאים" וביקש מן המינהל לבחון אפשרות "לשיווק הקרקע לבני המקום, באופן שישמור על מרקם החיים העדין ביפו וימנע חיכוך מיותר בין התושבים." הדיווחים במדורי הנדל"ן בעתונות מדגישים מצדם, כי המכרז בוטל "מחשש למהומות בין יהודים לערבים".

זהו הישג משמעותי במסגרת המאבק נגד ייהוד יפו ונישול תושביה. העקשנות נושאת פרי. עם זאת, המאבק לביטול המכירה הראשונה בעינו עומד, לאחר שבית המשפט לעניינים מינהליים דחה ב-24.6 את עתירת התושבים יחד עם רבנים שומרי משפט והאגודה לזכויות האזרח שביקשו צו מניעה נגד זכייתה במכרז של קבוצת מתנחלים בראשותו של ישראל זעירא. תהליך ההתנחלות נמשך – והמאבק נגד חייב להמשיך.

קראו עוד: