כפר ורדים

ככה נראית גזענות. גזענות מודרנית, קצת מבוישת, קצת מתחנחנת-מתחכמת – גזענות של מתיישבים. אל תצקצקו, אל תזדעזעו. יש טעם להקשיב לימין הציוני, כי הוא אומר כאן את האמת: זו גזענות חיונית. גזענות היא לא בעיה פסיכולוגית, היא לא מחלה פרטית. הבעיה היא לא באנשים שצריכים "להתגבר עליה" אלא במשטר.

הגזענות משמשת מנגנון תחזוקה לאפליה הקולקטיבית. היא מתחזקת את מפעל ההתנחלות והתיישבות. היא מיוצרת על-ידי העליונות יהודית. העליונים תמיד יתגזענו על מי שמתחתיהם. ויהודים יהיו גזענים כלפי ערבים, כל עוד המדינה מעדיפה יהודים ונלחמת בערבים. כל הערבים.

המתיישבים היהודים, שמתנגדים לישיבת ערבים בכפר-ורדים, מזכירים, שכפר ורדים הוקם בעצם במסגרת "ייהוד הגליל". זה נכון. במקום שבו "ייהוד הגליל" הוא מדיניות רשמית, במקום שבו "התיישבות יהודית" היא משימה מדינתית, במקום שבו מנסים לעגן בחוק יסוד את קיומם של יישובים מופרדים אתנית – גזענות היא באמת פונקציונלית. גזענות פרטית מתחזקת את מדיניות ההתנחלות המוסדית.

ובמקום שגזענות נגד ערבים לגיטימית ומעוגנת במוסדות המדינה – היא תפעל נגד מזרחים, כהי-עור, עניים ועניות, אמהות חד-הוריות, נכים... בדירוג החברתי-כלכלי של רשויות מקומיות, כפר ורדים נמצאת במקום ה-249 (255 הוא המקום הגבוה ביותר).

כשהמיליונר סטף ורטהיימר יזם את הקמת כפר ורדים בחסות שמעון פרס, היה ברור לראש המועצה של מעלות, שלמה בוחבוט, שככה יחלישו עוד יותר את מעלות. הוא ניהל מערכה נגד הקמת כפר ורדים, שאותו שיווקו כ"התיישבות איכותית", "איכות חיים אמריקאית בגליל" שתמשוך "אוכלוסיות חזקות". בוחבוט שאל, איך זה מקצים לכפר ורדים אלפי דונמים בלי מכרז: זה לא עזר.

תמיד שווה לשאול, של מי האדמה בעצם? כפר ורדים הוקם במסגרת פרויקט ההתנחלות הציונית בגליל. הבתים שבהם זכו במכרז המשפחות הפלסטיניות מתרשיחא יקומו על אדמות פלסטיניות: אדמות פרטיות של תושבי תרשיחא הפלסטינים ואדמות פליטים ("נכסי נפקדים"). יותר מכך: משך שנים ניהלו תושבי תרשיחא מאבק עיקש נגד התרחבות כפר ורדים על חשבונם. הם טענו, שהרחבת כפר ורדים נעשית על חשבונם, שמדובר באפליה, שההרחבה חוסמת את התפתחות תרשיחא (תוכנית ג-15442). התוכנית אושרה כמובן.

כפר ורדים תכנית ההרחבה

תושבי תרשיחא הפלסטינים הפסידו. המכרז היה על בתים בדיוק בשכונה שתוקם במסגרת ההרחבה. הבתים האלה נמצאים בחלקם על אדמות מופקעות של תושבי תרשיחא עצמם...

זה כל הסיפור הציוני. להיפטר מהגזענות? לשם כך צריכים להיפטר מההתיישבות, מ"ייהוד הגליל", בקיצור – להיפטר מהציונות ולחיות כאן כאזרחים שווים, כולם.