أغنيات (1)... أغنيات (2)...

צלילי העוד: קסם המזרח

"שתי עינייך אלה כוכבים שחורים \ את החבצלת מתוך שיר השירים \ לא ידע בחור כמוני איך פתאום פרחת \ בשכונה קטנה של עוני – \ זה קסם המזרח."

מילים: משה בן-שאול; לחן: דוד גזאלה

תיקן ג'ה פאקולי: שום דבר לא מפתיע אותי

"הם חילקו את העולם \ שום דבר לא מפתיע אותי... \ שום דבר! \ - אם תשאיר לי את צ'צ'ניה \ אתן לך את ארמניה. \ - תן לי את אפגניסטן \ ואני אשאיר לך את פקיסטן. \ - אם תעזוב את האיטי, \ אשאיר לך את בנגי. \ עזור לי להפציץ את עיראק – \ ואני אארגן לך את כורדיסטן."

יובל טייב וחוסיין אל-עפרית: דואט בג'רבה

יובל טייב, אחד מטובי פייטנים היהודים התוניסאים, עם הזמר התוניסאי המוסלמי חוסיין אל-עפרית. הקשיבו להם.

Sade: Why Can't We Live Together

בקונצרט הזדהות עם המאבק נגד האפרטהייד

קלקידן: שוטה

"הגעתי לכאן ב-89' לארץ האבות, שמלאה בפשע ורשע \ במלחמה הזאת יש לי עט, וזה חזק יותר מ-9 מילימטר \ מוציא החוצה את מה שכתבתי לבד בחדר \ בסתר, כי זה לא בסדר ללכת עם העדר \ לא להיות יותר הכבשה השחורה – נדרתי את הנדר. \ במציאות, משתדל לחלום, כי כשאני פוקח את עיני – סיוט \ אנחנו מיעוט, הם משתמשים בדיכוי נגדנו וכל אחד בוחר למות \ ולהתאבד, עוד מעט ניכחד, מתי כבר נתאחד? \ מתי נתחיל במהפכה ונפסיק כבר לפחד? \ ונבין שהמערכת היא האויב האמיתי \ ונפסיק לרצוח אחד את השני!

האנרגיה בכיוון הלא-נכון \ במקום להילחם על שטויות, בוא נלחם על שוויון \ כי אין הבדל גדול בינך לביני, \ שנינו עזבנו את ארצנו \ ובזמן שאתה נלחם בי, לא מקבלים ת'דם של שנינו \ אז לא משנה מאיפה באת, לא משנה איפה נולדת \ שנינו כושים בעיניהם אחי, שנינו למטה \ והם לא צריכים לנסות להרוס, לתקן, להרוג, לשנות \ רק לעמוד בצד להתבונן ולראות איך עושים ת'עבודה. \ והגבר הלבן צוחק כי יש לו את כל התמונה. \ כי זה אתה, זה אני, זה אנחנו \ אין פלא שאנחנו לא יודעים לאן אנחנו הולכים \ כי כבר מזמן שכחנו מאיפה באנו, מאיפה באנו, מאיפה באנו..."

Aracde Fire - Windowsill

"I don't want to hear the noises on TV // I don't want the salesmen coming after me I don't want to live in my father's house no more. // I don't want it faster, I don't want it free / I don't want to show you what they've done to me / I don't want to live in my father's house no more.

Don't wanna fight in a holy war, // Don't want the salesmen knocking at my door, // I don't wanna live in America no more."

أمل مرقس: عصفور

לפליטים, שבינינו, שיהיו איתנו

ציפור הציצה בחלוני ואמר לי: הי, \ החבא אותי, החבא אותי, בבקשה. \ שאלתי: מאין את? אמר לי: מקצות השמיים. \ שאלתי: מהיכן הגעת? אמרה: מבית השכנים. \ שאלתי, מה הפחיד אותך? אמר: ברחתי מהכלוב. \ שאלתי, ואיפה הנוצות שלך? אמרה: הזמן מרט אותן. \ ציפור הציצה בחלוני ואמרה לי: הי, \ החבא אותי, החבא אותי, בבקשה.

כנפיה שבורות, דמעות בעיניה. \ נחה על האדמה ואמרה: אני רוצה לעוף ואיני יכולה. \ אימצתי אותה אל לבי וחשתי את כאבה. \ כנפיה וקולה נשברו כשברחה מהכלוב. \ אמרתי לה: אל תפחדי, \ ראי, השמש עולה! \ שם, על ענף ביער כמו ציפור חירות \ והנה שורקות כנפיים, ממריאות אל השמיים."

דן תורן: אימפריות נופלות לאט

"ילד מכין בסלון שעורים בהיסטוריה \ הוא לא שומע צלצול פעמון. \ בה בשעה שאתונה פולשת לטרויה \ אבא נכנס עם קופסת עוגיות ועיתון.

אמא לאבא סודות על האוזן לוחשת \ ילד שומע קטעים בשיחה \ לאלכסנדר מוקדון יש חצי היבשת \ אבא אומר שחצי המשכורת הלכה.

ובתוך הדפים של הזמן שאבד \ אנשים נגמרים ברגע אחד. \ אימפריות נופלות לאט.

כל הדברים יסתדרו, כך אבא מרגיע \ אמא עכשיו משיבה בחיוך \ חייל האימפריה אל קצה היבשת מגיע \ ילד נרדם וחולם על קרבות שהיו.

ובתוך הדפים של הזמן שאבד \ אנשים נגמרים ברגע אחד. \ אימפריות נופלות לאט."

شاب خالد: وهران وهران

געגועים וגלות. השיר נכתב לאחר שעזב את ואהרן (העיר האלג'ירית הנקראת בצרפתית אוראן) ונאלץ לגלות לצרפת בעקבות התעצמות ה-FIS באלג'יריה. השיר הפך לאחד מההמנונים הבולטים של המהגרים הצפון-אפריקאיים.

"ואהראן, ואהראן, איך הלכת, החזקים עזבו אותך. \ הם מתגעגעים, מבוזבזים. \ הגעגועים קשים, בוגדניים. \ אושרי הוא עם ילדי [רובע] חמרי [באוראן] \ ילדי העיר וסידי אל-הוארי [שכונת ילדותו] \ ביליתי את נעורי איתם. \ אמנותי היא בשבילם."

مــجــمــوعــة صــابــريــن: جاي الحمام

شعر: حسين البرغوثي; الحان: سعيد مراد; غناء: كاميليا جبران

מרסדס סוסה עם פיטו פאז: "מי אמר שהכל אבוד? אני בא להציע את לבי"

בסרט ההשתלטות (The Take), המתעד כיצד קבוצת פועלים לוקחת לידיה ב-2001 מפעל בארגנטינה כדי להציל את מקום עבודתם, תוכלו לצפות בסצנה בלתי-נשכחת, שבה לאחר שזכו בניצחון ראשון, מנסים הפועלים לשיר את "באתי להציע את לבי". אל תעצרו בדקות הראשונות.

Black Eyed Peas: Where Is The Love

Black Eyed Peas הם פשוט לוביה יבשה. היא הגיעה מהמזרח-התיכון לאמריקה, והפכה שם למזון של אנשים עניים, במיוחד בדרום ארצות-הברית, מרכיב במסורת האוכל הפשוט של העבדים, soul food (אמריקה בתורה נתנה למזרח התיכון את הפסוליה).


أغنيات (1)... أغنيات (2)...