הנק זאנולי, בן 91, שלח את המכתב שלהלן לשגריר ישראל בהאג. בני משפחה היו מעורבים בפעולות המחתרת ההולנדית נגד הכיבוש הנאצי. האם, יאנס (יוהנה) סיכנה את חייה וחיי כל בני משפחתה בכך שהסתירה בביתה ילד יהודי, אלחנן פינטו, בן אחת-עשרה. במכתב שלהלן הנק זאנולי אינו מזכיר, כי לא רק אמו אלא הוא עצמו סיכן את חייו, כאשר נשלח לאסוף ברכבת את הילד אלחנן כדי להסתיר אותו בביתם. אמו שכלה את בעלה, פעיל תנועת ההתנגדות האנטי-נאצית, שנרצח במחנה הריכוז מאוטהאוזן, חתנה הוצא להורג וארוסתו היהודיה של בנה האחר נלקחה למחנות ונרצחה.
הנק ואמו המנוחה קיבלו את אות "חסידי אומות עולם" ב-2011.

נינתה של יאנס התחתנה עם אסמעיל זיאדה, בן למשפחת פליטים פלסטינים מפלוג'ה, שחיה במחנה אל-בורייג' ברצועת עזה. בשל המצור על עזה לא ראו בני המשפחה זה את זה 9 שנים. ב-20 ביולי נהרגו ששה מבני המשפחה בהפצצת חיל האויר על ביתם במחנה אל-בורייג' – הבית שבנו בחסכונותיהם אחרי עשרות שנים של חיים בצריף אזבסט במחנה הפליטים. בהפצצה נהרגו הסבתא, מופתייה זיאדה (בת 70), הנכד שעבאן זיאדה, בן 12, אמו ביאן זיאדה (בת 39) ואביו ג'מיל זיאדה (בן 53), האחים יוסף זיאדה (בן 43) ועומר זיאדה (בן 32), בניה של מופתייה, וכן מוחמד אל-מקאדמה (בן 30), כנראה פעיל באחד הארגונים החמושים.

משפחת זיאדה

ביאן עבד אללטיף זיאדה, עומר זיאדה, ושעבאן זיאדה.

אנו מביאים להלן את מכתבו של הנק זאנולי, שבו הוא מבקש להחזיר את אות "חסיד אומות העולם", שאותו קיבל מידי מדינת ישראל.

תנחומינו למשפחת זיאדה-זאנולי לא יספיקו. המופת של אנשים כמו יוהנה והנק זאנולי ובנות ובני משפחתם, לוחמים למען אנושיות וצדק, שסיכנו את עצמם ואת חיי היקרים להם, יקר ללבנו.


 

לכבוד השגריר חיים דיבון
שגרירות ישראל, האג

האג, 11 לאוגוסט, 2014

הנדון: החזרת אות הוקרה

כבוד השגריר,
בעצב רב הנני מחזיר את המדליה, שקיבלתי כאות הוקרה ממדינת ישראל על מאמציהן של אמי ובני משפחתה והסיכונים שלקחו על עצמם כדי להציל את חייו של ילד יהודי בתקופת הכיבוש הגרמני בהולנד.


משפחת זאנולי, 1942

משפחת זאנולי, 1942

אמי ומשפחתה הקרובה סיכנו את חייהם במאבק נגד הכיבוש הגרמני. אמי שכלה את בעלה, שגורש ל[מחנה הריכוז] דאכאו כבר ב-1941 בשל התנגדותו הפומבית והברורה לכיבוש הגרמני. בסופו של דבר נהרג במחנה הריכוז מאוטהאוזן. אחותי איבדה את בעלה, שהוצא להורג על דיונות החול של האג בשל מעורבותו בהתנגדות. בנוסף לכך איבד אחי את ארוסתו היהודיה, שגם היא נלקחה ומעולם לא חזרה.

למרות זאת המשיכה אמי האמיצה והאיתנה את המאבק, בין היתר בכך שאספה אל ביתה ילד יהודי בן 11, ובכך סיכנה הן את חייה שלה והן את אלו של ילדיה. הילד שרד את המלחמה בחסותה של אמי ובסופו של דבר היגר בישראל.

על רקע זה מזעזע וטרגי במיוחד שהיום, ארבעה דורות לאחר מכן, משפחתנו מתמודדת עם רצח בני קרובי משפחתנו בעזה. רצח שמתבצע על-ידי מדינת ישראל.

ילדי הנינים של אמי שכלו את סבתם, שלושה דודים, דודה ובן-דוד מידי הצבא הישראלי. בניין הדירות של משפחתם במחנה הפליטים בורייג' בעזה הופצץ ב-20 ביולי על-ידי מטוס אף-16 ישראלי, שהפך בניין בן ארבע קומות לגל הריסות. כל אחד ואחת מבני ובנות המשפחה ששהו בבניין נהרג.

ברור לי, שבמסגרת תפקידך הרשמי, שבגינו אני פונה אליך כאן, לא תוכל אולי לבטא הבנה להחלטתי. למרות זאת אני משוכנע, גם ברמה האישית וגם ברמה האנושית, שתבין עמוקות, שלהחזיק בנסיבות אלה את אות הכבוד, שהוענק על ידי מדינת ישראל, זהו מבחינתי עלבון לזכרה של אמי האמיצה, שסיכנה את חייה ואת חיי ילדיה במאבק נגד הדיכוי ולמען השמירה על חיי אדם, וגם עלבון לאלו מבני משפחתי, ארבעה דורות לאחר מכן, שאיבדו לא פחות מששה מקרוביהם בעזה כתוצאה ממעשיה של מדינת ישראל.

בנימה כללית יותר אני מבקש לומר את הדברים הבאים. לאחר אימת השואה תמכה משפחתי נחרצות בעם היהודי, גם בשאיפתו לבנות בית לאומי. לאחר יותר מששה עשורים התחלתי לאט להבין, שבפרויקט הציוני היה מלכתחילה מרכיב גזעני בשאיפה להקים מדינה בלעדית ליהודים. כתוצאה מכך התרחש טיהור אתני במהלך הקמת מדינתכם, והיא ממשיכה לדכא את העם הפלסטיני בגדה המערבית ובעזה, אשר חי תחת כיבוש ישראלי מאז 1967.

פעולות מדינתכם בעזה בימים אלה כבר עוררו האשמות רציניות בדבר פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. כעורך דין בגמלאות, לא אהיה מופתע, אם האשמות אלה יובילו להרשעות אפשריות, אם יידונו במשפט של ממש ללא הטייה פוליטית. אם יתרחש הדבר, גם מה שקרה לבני משפחתנו בעזה יובא בלי ספק לדיון.

הדרך היחידה לצאת מן הביצה, שהעם היהודי הכניס את עצמו אליה, היא להעניק לכל אלה שחיים תחת שליטתה של מדינת ישראל אותן זכויות פוליטיות ואותן זכויות ואפשרויות חברתיות וכלכליות.  כתוצאה מכך תקום מדינה, שלא תהיה יהודית באופן בלעדי, אבל תהיה זו מדינה, המבוססת על צדק ויושר [righteousness], ועל סמך זאת אהיה מוכן לקבל את התואר "צודק וישר בקרב אומות העולם״ [באנגלית: righteous among the nations, ובעברית: "חסיד אומות עולם"] שאותו הענקתם לאמי ולי יחד עם המדליה.

כיום אני אדם בן 91, שאינו מצפה לכך שעוד בימי חיי, שאינם כנראה רבים, יתרחש שינוי רדיקלי במציאות העכשווית העצובה. אם מדינתכם תהיה מוכנה ומסוגלת להשתנות בהתאם לעקרונות הכלליים שהזכרתי, ועדיין יהיה עניין להעניק את אות הכבוד למשפחתי בגין פעולותיה של אמי בתקופת מלחמת העולם השנייה, אנא צרו קשר עמי או עם צאצאיי.

בכנות,
ה"א זנולי

 

 

* קראו ראיון עם חסן זיאדה, ששכל את אמו ושלושת אחיו בהפצצה. ד"ר זיאדה הוא פסיכולוג המטפל זה שנים במסגרת תוכנית מרפאות הנפש הקהילתיות בעזה, אותה הקים וניהל פעיל זכויות האדם העזתי ד"ר איאד א-סראג' עד מותו בדצמבר 2013.